Kako da budete podrška kada vama bliski ljudi ostavljaju pušenje

Podrška voljenih osoba je često jedan od najvažnijih aspekata za odvikavanje od pušenja. Od toga da li su članovi porodice i prijatelji pozitivni i konstruktivni za vreme u velikoj meri zavisi i uspeh ili nespeh u ostavljanju cigareta.
Ostavljanje pušenja je veoma stresno i stručnjaci tvrde da je to prava borba sa ozbiljnom zavisnošću. Samim tim što je stresno za osobu koja ostavlja cigarete, stresno je i za sve ljude u okolini – supružnike, članove porodnice, prijatelje, kolege na poslu. Upravo zato, podrška najbližih ljudi je itekako bitna za uspeh. Ukoliko vama bliska osoba ostavlja cigarete naoružajte se strpljenjem i pokušajte da ohrabrujete i dajete konstruktivne predloge.
Evo 5 saveta kako da budete podrška voljenoj osobi u periodu kada ostavlja duvan:

1. BUDITE INFORMISANI
Osoba koja ostavlja duvan prolazi kroz brojne emocionalne i psihičke promene, posebno u periodima apstinencijalne krize. Ovo može biti veoma težak i neprijatan period jer se radi o fizičkoj i psihičkoj zavisnosti od nikotina koja se mora prebroditi. Budite pripremljeni na krize tokom ovog perioda, informišite se zbog čega je tako teško ostaviti duvan i budite spremni da objasnite da je to ponašanje normalno. Najbolje bi bilo da posetite najbliže Savetovalište za odvikavanje od duvana, okrenete naš besplatan info telefon ili se dodatno edukujete na sajtu Bezduvana.rs .

2. NE SHVATAJTE LIČNO
Nikotinska kriza može biti veoma nezgodna, i za onoga ko cigarete ostavlja, ali i za sve one koji su u okolini. Vaša voljena osoba zbog nervoze i stresa može biti iritanstna, razdražljiva i okrutna. Bitno je da budete strpljivi i da razumete da ovo nije usmereno direktno ka vama, već da su promene u ponašanju normalne.

3. OHRABRITE SPORTSKE AKTIVNOSTI
Manje su šanse da pušači pate od simptoma odvikavanja ukoliko su zauzeti drugim aktivnostima. Predložite intezivnije šetnja, vožnju bicikla, rolera ili trčanje.  I najblaže sportske aktivnosti mogu ublažiti stres i osloboditi endorfin kod osobe koja ostavlja duvan.

4. IZBEGAVAJTE OKIDAČE
Ako ste svako jutro zajedno na terasi pušili cigarete i pili kafu pokušajte da promenite ovu naviku – umesto kafe pijte čajeve ili sveže ceđene sokove. Bitno je da bar u početnom periodu izbegavate okidače i predupredite krizu. Kada se žudnja smanji biće lakše boriti se sa starim navikama. Za sada daj sve od sebe da se prilagodiš i pomogneš voljenoj osobi.

5. NE DIKTIRAJTE PROCES
Možda vi smatrate da je lakše da se cigarete ostave samo snagom volje ili ste čuli za raznim preparate koje bi pomogle vašoj dragoj osobi. Bitno je da budete informisani, ali ne i da diktirate poces i insistirate na koracima. Budite strpljivi, ohrabrujte i omogućite da vama bliska osoba sama izabere put koji joj je najlakši.

6. PREPORUČITE ODREĐENE ALATE
Informišite se o tome šta može pomoći pri odvikavanju, koje nikotinske zamene su najbolje. Postoje lekovi biljnog porekla koji pomažu hroničnim pušačima i umanjuju apstinencijalnu krizu poput leka na bazi citizina. On ima sposobnost da imitira efekte nikotina, nije toksičan i ne stvara zavisnost, pa se zato i koristi kao efikasan i dobro podnošljiva metoda u lečenju nikotinske zavisnosti. Ne insistirajte na određenoj metodi ali budite od pomoći.